Navigatie

Klik op één
van de segmenten!

 

Gekoppelde paragrafen met "Catechese"

Theoretisch-praktische godgeleerdheid - Deel 1

Theoretisch-praktische godgeleerdheid - Deel 1

Petrus van Mastricht (1630-1706)

Petrus van Mastricht (1630-1706)

Deel 1/6 - De voorkennis van de godgeleerdheid - Het geloof in God.

Boek I - Hoofdstuk 1 De natuur van de godgeleerdheid - de methode van de godgeleerdheid - de gedefinieerde zaak van de godgeleerdheid - de definitie van de godgeleerdheid

1.8Tweede gebruik: tot vermaning

De Timótheüssen, dat wil zeggen: de leraars en predikers, doen beter als zij op de vermaning van Paulus een leermethode volgen, waardoor zij de hoofdzaken van de godsdienst leren en tevens ook vermanen; en wel zo, dat zij eerst leren en daarna vermanen. 

Beweegredenen om een goede leermethode te volgen

Zo doen de leraars en predikers het volgende: 

  1. Zij betonen dat ze kinderen Gods zijn, omdat ze navolgers zijn van Hem Die een God van orde is, en niet van verwarring. Daarentegen betonen de tegenstanders dat ze handlangers van de satan zijn, die een veroorzaker en voorstander is van verwarring. 

  2. Zij betonen ook dat ze ‘beproefde arbeiders’ zijn, ‘die niet beschaamd worden’, omdat ze in staat zijn ‘het Woord der waarheid recht te snijden’, ὀρθοτομεῖν (2 Tim. 2:15). 

  3. Zij maken door de schoonheid en sierlijkheid van de leermethode de Goddelijke leer aangenaam bij hun toehoorders. Philo Judaeus zegt in zijn verhandeling: ‘De arbeid is niet van en uit zichzelf goed, maar wanneer hij volgens de kunst opgesierd is. Daarom brengt het slechtere nadeel toe aan het betere.’

  4. Ja, zij zullen de Goddelijke leer niet alleen aangenaam en welgevallig, maar ook nuttig en vruchtbaar maken. Want zij zullen, door de nauwkeurigheid van de leermethode, het verstand en begrip van hun toehoorders behulpzaam zijn, hun geheugen sterken, hun ijver, lust en genegenheid ontsteken, enzovoort. Want ‘het onderzoek van de waarheid verdient een grote plaats, die niet verstoken blijft van de gehoopte en gewenste vrucht, als het verstand langs de juiste lijnen kennis tracht na te streven’, volgens Fulgentius in Mythologiae (Mythologieën), boek 1, hoofdstuk 3.

De manier om een leermethode te volgen

Om de leermethode des te beter te volgen, raad ik drie dingen aan die waargenomen moeten worden. De leermethode moet overeenkomen met: 

  1. De zaak die te behandelen is.

  2. De bevatting van de toehoorders. 

    Met beginnelingen moet men anders handelen dan met meer gevorderden:

    • Bij de beginnelingen moet men een catechetische methode volgen. 

    • Bij de meer gevorderden moet men een systematische methode volgen. De systematische methode is deels stellenderwijs* door definities, verdelingen, stelregels en argumenten: deels ontkennenderwijs* door een bondige weerlegging van de tegenwerpingen.

    Met volwassenen moet men volgens een exegetische en tekstverklarende methode handelen, waardoor de catechetische en systematische dingen tot ontdekking van de zin en mening der Schrift toegepast worden. 

    En met volwassen beginnelingen moet men ook weer anders handelen, volgens een catechetische methode.

  3. De nuttigheid en de godsvrucht, waardoor alles tot de praktijk overgebracht zal worden en daarin ook zal eindigen (2 Tim. 3:16). 

Naar paragraaf