Klik op één
van de segmenten!
Gods Wezen
Gekoppelde paragrafen met "Gods Wezen"
Synopsis - Overzicht van de zuiverste theologie
André Rivet (1572 - 1651)
De Synopsis Purioris Theologiae kan worden beschouwd als het begin van de theologische verwerking van de tijdens de Dordtse synode opgestelde leerregels.
Hoofdstuk 6 Over de natuur van God en de Goddelijke eigenschappen
6.2Welk kennen van God bedoeld is
Hij is echter niet eenvoudig het Onderwerp van beschouwing, zoals de metafysicus over God begint te handelen, en zoals God Zichzelf waarlijk kent, en wij in het andere leven God volkomener zullen kennen (1 Kor. 13:9 enz.; 2 Kor. 12:4), maar voor zover het kennen van Hem in dit leven onze schuldige plicht is, opdat wij, Hem waarlijk kennende, het eeuwige leven verkrijgen (Joh. 17:3).
6.21Wezen en eigenschappen
21. Hoezeer verder dit Wezen Gode in absolute zin toekomt, zodat er niet nu eens dit, dan weer iets anders in God is, maar al wat Hij is, Zijn Wezen zelf is, schrijven wij Hem toch naar waarheid verschillende eigenschappen of attributen toe, die onder de naam van Goddelijkheid (theootètos) komen (Rom. 1:20), als daarvan, en onder elkaar verschillend, doch niet in werkelijkheid, maar in verhouding (schesei) en in zekeren zin (ratione), naardat ze in de schepselen en voor ons begrip verscheiden zijn. En hieruit geeft Hij Zichzelf ons te kennen, wie en hoedanig God is, en door deze scheiden wij het ware Gods van de valse, en van alle dingen af.
Hoofdstuk 7 Over de hoogheilige Drie-eenheid
7.3Betekenissen van het woord Persoon
Het woord ‘persoon’ bij de Latijnen is gelijk tou prosoopou bij de Grieken voor tweeërlei uitlegging vatbaar. Want nu eens betekent het het ‘masker of de hoedanigheid van een mens’, of de ‘uitwendige gesteldheid’, zoals in Handelingen 10:34. Dan weer een ‘met rede begaafde zelfstandigheid (subsistentia)’ zoals in 2 Korinthe 1:11. Wanneer wij naar analogie daarvan dit woord op de Personen van de Drie-eenheid toepassen, gebruiken wij het in de laatste betekenis.
7.11Verschil tussen Persoon en Wezen
Een Goddelijke Persoon of Zelfstandigheid (subsistentia) verschilt dus van het Wezen Gods, als iets dat enger en bepaald is, van iets dat zich wijder uitstrekt en onbepaald is.
Hoofdstuk 8 Over de Persoon van de Vader en de Zoon
8.22De Zoon is van hetzelfde Wezen met de Vader
Dat de Zoon van God aan God de Vader waarlijk en absoluut wezensgelijk (homoonsios) is, wordt door de volgende twee onwrikbare fundamenten bewezen. Het eerste wordt genomen uit verschillende plaatsen van het Oude Testament, waarin dezelfde dingen die van de ware en eeuwige God en Vader verstaan en verkondigd worden. Tevens ook in het Nieuwe Testament van Jezus Christus Gods Zoon verzekerd worden verstaan en verkondigd te zijn; hetgeen op geen manier zou kunnen geschieden, als Beide niet eenzelfde Wezen en Goddelijkheid hadden.